Dit staat er in de Zorgzoeker

In de Zorgzoeker vindt u een zorgverlener bij u in de buurt. Ook ziet u met welke zorgverleners wij afspraken maken. Op deze pagina vertellen we u alles over de informatie in de Zorgzoeker. En waarom deze informatie voor u handig kan zijn.

Verschillende contractstatussen

Elk einde van het jaar maken we afspraken met zorgverleners voor het jaar daarop. Bijvoorbeeld voor de kosten en de kwaliteit van de zorg die zij geven. Soms duurt het even voordat we deze afspraken rond hebben. Aan de contractstatus kunt u zien hoe ver we zijn met het maken van afspraken met uw zorgverlener voor het nieuwe jaar. En wat dit voor u betekent als u naar deze zorgverlener gaat.
  •  Contractstatus  Wat betekent dit voor u?
    Contract: vergoed
    • Met deze zorgverlener hebben we afspraken gemaakt.
    • U krijgt de zorg volgens uw verzekeringsvoorwaarden vergoed voor gecontracteerde zorg.
     (Nog) geen contract: wel vergoed
    • Met deze zorgverlener zijn we nog in gesprek met als doel om afspraken te maken.
    • U krijgt de zorg volgens uw polisvoorwaarden vergoed voor gecontracteerde zorg.

    Nog geen contract: een deel niet vergoed

    • Met deze zorgverlener zijn we nog in gesprek met als doel om afspraken te maken.
    • Tot die tijd krijgt u de zorg volgens uw polisvoorwaarden vergoed voor niet-gecontracteerde zorg. Daarna geldt het volgende:
      • Maken we afspraken met deze zorgverlener?
        Dan werken we de contractstatus in de Zorgzoeker bij. En krijgt u de zorg volgens uw polisvoorwaarden vergoed voor gecontracteerde zorg.
      • Maken we geen afspraken met deze zorgverlener?
        Dan werken we de contractstatus in de Zorgzoeker bij. En krijgt u nog steeds de zorg volgens jouw polisvoorwaarden vergoed voor niet-gecontracteerde zorg:
        • Heeft u een naturapolis?
          Dan krijgt u voor zorg uit de basisverzekering maximaal 70% of 80% van het gemiddeld gecontracteerd tarief vergoed. Bekijk uw vergoeding op iza.nl/vergoedingen.
        • Heeft u een combinatiepolis?
          Dan krijgt u de meeste zorg uit de basisverzekering 100% vergoed van het marktconforme tarief. Voor GGZ en verpleging en verzorging krijgt u 85% van het gemiddeld gecontracteerde tarief vergoed. Bekijk uw vergoeding op iza.nl/vergoedingen.
    Geen contract: een deel niet vergoed
    • Met deze zorgverlener hebben wij geen contract.
    • U krijgt de zorg vergoed volgens uw polisvoorwaarden voor niet-gecontracteerde zorg:
      • Heeft u een naturapolis?
        Dan krijgt u voor zorg uit de basisverzekering maximaal 70% of 80% van het gemiddeld gecontracteerd tarief vergoed. Bekijk uw vergoeding op iza.nl/vergoedingen.
      • Heeft u een combinatiepolis?
        Dan krijgt u de meeste zorg uit de basisverzekering 100% vergoed van het marktconforme tarief. Voor GGZ en verpleging en verzorging krijgt u 85% van het gemiddeld gecontracteerde tarief vergoed. Bekijk uw vergoeding op iza.nl/vergoedingen.

Afspraken over het omzetplafond

Met sommige zorgverleners maken we afspraken over hoeveel de zorg die zij verlenen maximaal mag kosten. Dit noemen we een omzetplafond of het zorgkostenplafond. Soms gebeurt het dat de zorgverlener (bijna) het maximale bedrag aan zorg heeft besteed. En het omzetplafond is bereikt. Dan staat er in de Zorgzoeker: ‘Let op: het omzetplafond is bereikt'. Lees hier wat dit voor u betekent. 

Wachttijd per zorgverlener

Voor ziekenhuiszorg tonen we de wachttijd in de app. Zo kunt u zien wanneer u bij uw zorgverlener terecht kunt voor uw eerste afspraak of behandeling. Wilt u sneller geholpen worden? Kijk in onze app of u in een ander ziekenhuis of kliniek eerder aan de beurt bent. 

Veelgestelde vragen

  • Kunt u uw ziekenhuis niet vinden?

    Daar kunnen verschillende redenen voor zijn:

    • Het ziekenhuis valt buiten het geselecteerde postcodegebied. Pas in dit geval de straal aan waarbinnen u zoekt.
    • Uw ziekenhuis biedt de behandeling waarop je hebt gezocht niet aan. Vul in dat geval de behandeling of aandoening in waarvoor u een zorgverlener zoekt. En uw postcode. Dan ziet u bij welke zorgverlener u terecht kunt.

    Kunt u uw specialist niet vinden?

    Wij sluiten geen contracten met specialisten, maar met ziekenhuizen of klinieken voor bepaalde behandelingen. Hebben wij een contract met een ziekenhuis of kliniek voor een bepaalde behandeling? Dan vallen alle behandelend specialisten die daar werken onder dit contract. Tenzij er maar enkele medewerkers genoemd worden in de Zorgzoeker.

  • Bent u op zoek naar alternatieve zorg, alternatieve beweegzorg of een gezondheidscentrum? Dan ziet u soms maar enkele medewerkers in de Zorgzoeker. Wij hebben met deze medewerkers een contract gesloten. Bij deze medewerkers krijgt u een vergoeding volgens uw verzekeringsvoorwaarden voor gecontracteerde zorg.

    Staan er geen aparte medewerkers genoemd? Dan kunt u bij alle medewerkers van deze zorgverlener terecht.
  • Niet alle aandoeningen en behandelingen staan in de Zorgzoeker. Wel de meest voorkomende. Staat uw behandeling of aandoening er niet bij? Probeer dan eens te zoeken op de naam van uw zorgverlener. Je ziet dan of uw zorgverlener een contract heeft met ons. Zijn er bijzonderheden voor een bepaalde behandeling? Dan ziet u deze ook in het zoekresultaat.