Wachttijd mondzorg

Voor vergoeding van sommige behandelingen in onze aanvullende (tandarts)verzekeringen geldt een wachttijd van maximaal 12 maanden. Bijvoorbeeld bij kronen, bruggen of orthodontie. Wij begrijpen dat dit vervelend kan zijn. Toch is daar een goede reden voor. Op deze pagina leggen we u uit waarom er een wachttijd is.

Wist u dat u misschien geen of minder wachttijd heeft als u naar ons overstapt? Als u een zelfde soort pakket had kunt u gebruik maken van onze Gelijk oversteken regeling.

Wat is wachttijd?

Wachttijd betekent dat u in het 1e jaar gewoon uw premie betaalt. U krijgt dan nog geen vergoeding voor sommige behandelingen. Vanaf het 2e jaar heeft u wel recht op een vergoeding. Dit is nodig omdat wachttijd ons helpt om de zorg voor iedereen betaalbaar te houden.

Geen wachttijd bij Gelijk oversteken!
Had u dezelfde of hogere vergoeding in uw vorige aanvullende (tandarts)verzekering? Dan heeft u misschien geen of minder wachttijd. Dat noemen wij Gelijk oversteken.

Lees meer over Gelijk oversteken!
Al bij ons verzekerd? Minder wachttijd!
Bent u al bij ons verzekerd met een vergoeding waarvoor wachttijd geldt? En kiest u voor een meer uitgebreide aanvullende (tandarts)verzekering? U heeft dan alleen nog een wachttijd voor het deel dat hoger is dan de oude vergoeding. Kijk in de vragen onderaan deze pagina waar u rekening mee moet houden.

Met wachttijd houden we de premie zo laag mogelijk

Als er iets gebeurt wilt u verzekerd zijn van goede zorg. Dat begrijpen wij. We zien steeds vaker dat verzekerden pas een aanvullende (tandarts)verzekering nemen als ze zeker weten dat de zorg ook gebruikt wordt.

De kosten van sommige tandartsbehandelingen zijn erg hoog. Vergoeden we veel meer tandartskosten dan we premie ontvangen? Dan moet de premie stijgen. Dat willen we natuurlijk liever voorkomen. We hopen zo dat iedereen kan blijven kiezen voor een aanvullende (tandarts)verzekering.

Waarvoor geldt de wachttijd?

De wachttijd geldt bij de volgende behandelingen en verzekeringen:

Orthodontie tot 18 jaar

  • IZA Extra Zorg 2
  • IZA Extra Zorg 3

Kronen, bruggen, implantaten en gedeeltelijke protheses

  • IZA Classic Comfort
  • IZA Extra Tand 3

De wachttijd geldt alleen bij behandelingen die horen bij kronen en bruggen (R-codes), implantaten (J-codes), gedeeltelijke protheses (P-codes) en orthodontie (F-codes).

U kunt tijdens het 1e jaar gewoon gebruik maken van alle andere vergoedingen uit uw aanvullende (tandarts)verzekering.

Gelijk oversteken bij orthodontie en tandheelkunde

U stapt over naar ons. En u heeft bij uw oude zorgverzekeraar een vergoeding voor orthodontie of tandheelkunde (kronen, bruggen, implantaten en gedeeltelijke protheses). Dan wilt u bij ons natuurlijk niet opnieuw een wachttijd, voordat u wat vergoed krijgt. Want dat kan vervelend zijn.

Goed nieuws!

Want bij IZA kunt u 'gelijk oversteken'. U heeft dan minder of helemaal geen wachttijd.

Gelijk oversteken kan als u bij uw oude zorgverzekeraar dezelfde of een hogere vergoeding hebt voor orthodontie en tandheelkunde. En dat kan betekenen dat wij kosten voor orthodontie en tandheelkunde al eerder vergoeden.

Let op! Gelijk oversteken geldt voor iedere persoon apart op de polis. Ook voor kinderen onder de 18 jaar.

Gebruik de keuzehulp hieronder om te kijken of u ook gelijk kunt oversteken! Voldoet u wel aan de criteria? Maar staat uw pakket er niet tussen? Dan kunt u gewoon gelijk oversteken.

Vragen over wachttijd en Gelijk oversteken

  • Had u dezelfde soort verzekering bij uw vorige zorgverzekeraar? En stapt u over naar IZA? Met onze Gelijk oversteken regeling heeft u misschien minder of geen wachttijd. De regeling geldt voor iedere persoon apart op de polis. Ook voor kinderen onder de 18 jaar. En Gelijk oversteken kan dus betekenen dat wij de kosten al eerder vergoeden!

    Nadat u uw polisblad heeft ontvangen kunt u in Mijn IZA zien of er voor u geen of minder wachttijd geldt.

    Let op: U kunt alleen de wachttijd zien van de persoon die is ingelogd. U ziet dan of u wachttijd heeft voor uw pakket in 2025. Verandert u uw aanvullende verzekering bij ons? Kijk dan opnieuw in Mijn IZA of u wachttijd heeft.

  • Dit controleren wij automatisch bij uw huidige zorgverzekeraar. Heeft u dezelfde soort verzekering? Dan heeft u minder of geen wachttijd. U hoeft hier zelf niets voor te doen. Handig! Heeft u geen zelfde soort verzekering? Dan heeft u een wachttijd van 12 maanden.
  • Wij kijken naar het bedrag dat uw vorige zorgverzekeraar vergoedde. Dit bekijken wij voor tandbehandelingen en orthodontie. Vergoedde uw vorige zorgverzekeraar een vergelijkbaar bedrag of hoger? Dan zien wij dat als dezelfde soort verzekering.

    Goed om te weten: Alle vergoedingen vanaf 2000 euro zien wij als een gelijke vergoeding. Had u bijvoorbeeld een vergoeding van 2000 euro in uw oude pakket? En stapt u over naar een vergoeding van 2500 euro of hoger? Dan heeft u bij ons geen wachttijd!

  • Geldt er in je huidige verzekering een wachttijd voor een vergoeding? Dan geldt die wachttijd niet opnieuw voor het budget dat je al hebt in je huidige verzekering. De wachttijd geldt alleen voor het extra budget van je nieuwe verzekering.

    Geldt er geen wachttijd in je huidige pakket? Als je jouw verzekering wijzigt naar een pakket waar wel wachttijd geldt, dan kun je geen gebruik maken van de regeling.

    Voorbeeld: Je hebt een Tand Beter verzekering. Hierin vergoeden we eenmalig € 1.500 voor orthodontie bij kinderen tot 18 jaar. Je wilt overstappen naar Tand Best. Hierin vergoeden we nog eens € 1.000 voor de beugel van jouw kind. De wachttijd bij orthodontie geldt dan alleen voor die extra € 1.000. En heb je afgelopen jaar nog maar € 750 van de vergoeding voor een beugel gebruikt? Dan mag je de andere € 750 tijdens de wachttijd bij Tand Best in het nieuwe jaar gewoon gebruiken.

    Let op: Deze regeling geldt als je minstens 12 maanden bij ons verzekerd bent. Ben je korter dan 12 maanden bij ons verzekerd? Geen probleem. De maanden die je al verzekerd bent, neem je mee naar je nieuwe pakket. Zodra de wachttijd is voltooid, kun je alsnog gebruik maken van je oude budget.

  • Wilt u iemand toevoegen aan uw polis op een pakket waarvoor wachttijd geldt? Dan geldt er een wachttijd voor de persoon die u bijschrijft. Ook als dit bijvoorbeeld uw kind is en u zelf geen wachttijd (meer) heeft.

    Wilt u iemand toevoegen en had deze persoon een zelfde soort verzekering bij de vorige zorgverzekeraar? Dan geldt mogelijk de Gelijk oversteken regeling en is er geen of minder wachttijd.

  • Alle zorg uit uw aanvullende (tandarts)verzekering die niet onder wachttijd valt krijgt u vergoed zoals u gewend bent.

  • Op de website staat bij sommige vergoedingen de tekst "Dit budget is eenmalig en wordt niet jaarlijks vernieuwd". Dit betekent dat het budget voor deze vergoeding loopt zolang u deze verzekering heeft. Heeft u (een deel van) het budget gebruikt? Dan wordt het niet jaarlijks vernieuwd. Let op: Stapt u over naar een ander pakket? Dan krijgt u het budget niet opnieuw.