Wachttijd betekent dat u in het 1e jaar gewoon uw premie betaalt. U krijgt dan nog geen vergoeding voor sommige behandelingen. Vanaf het 2e jaar heeft u wel recht op een vergoeding. Dit is nodig omdat wachttijd ons helpt om de zorg voor iedereen betaalbaar te houden.
Als er iets gebeurt wilt u verzekerd zijn van goede zorg. Dat begrijpen wij. We zien steeds vaker dat verzekerden pas een aanvullende (tandarts)verzekering nemen als ze zeker weten dat de zorg ook gebruikt wordt. De kosten van sommige tandartsbehandelingen zijn erg hoog. Vergoeden we veel meer tandartskosten dan we premie ontvangen? Dan moet de premie stijgen. Dat willen we natuurlijk liever voorkomen. We hopen zo dat iedereen kan blijven kiezen voor een aanvullende (tandarts)verzekering.
De wachttijd geldt bij de volgende behandelingen en verzekeringen:
De wachttijd geldt alleen bij behandelingen die horen bij kronen en bruggen (R-codes), implantaten (J-codes), gedeeltelijke protheses (P-codes) en orthodontie (F-codes).
U kunt tijdens het 1e jaar gewoon gebruik maken van alle andere vergoedingen uit uw aanvullende (tandarts)verzekering.
U stapt over naar ons. En u heeft bij uw oude zorgverzekeraar een vergoeding voor orthodontie of tandheelkunde (kronen, bruggen, implantaten en gedeeltelijke protheses). Dan wilt u bij ons natuurlijk niet opnieuw een wachttijd, voordat u wat vergoed krijgt. Want dat kan vervelend zijn.
Want bij IZA kunt u 'gelijk oversteken'. U heeft dan minder of helemaal geen wachttijd.
Gelijk oversteken kan als u bij uw oude zorgverzekeraar dezelfde of een hogere vergoeding hebt voor orthodontie en tandheelkunde. En dat kan betekenen dat wij kosten voor orthodontie en tandheelkunde al eerder vergoeden.
Let op! Gelijk oversteken geldt voor iedere persoon apart op de polis. Ook voor kinderen onder de 18 jaar.
Had u dezelfde soort verzekering bij uw vorige zorgverzekeraar? En stapt u over naar IZA? Met onze Gelijk oversteken regeling heeft u misschien minder of geen wachttijd. De regeling geldt voor iedere persoon apart op de polis. Ook voor kinderen onder de 18 jaar. En Gelijk oversteken kan dus betekenen dat wij de kosten al eerder vergoeden!
Nadat u uw polisblad heeft ontvangen kunt u in Mijn IZA zien of er voor u geen of minder wachttijd geldt.
Let op: U kunt alleen de wachttijd zien van de persoon die is ingelogd. U ziet dan of u wachttijd heeft voor uw pakket in 2025. Verandert u uw aanvullende verzekering bij ons? Kijk dan opnieuw in Mijn IZA of u wachttijd heeft.
Wij kijken naar het bedrag dat uw vorige zorgverzekeraar vergoedde. Dit bekijken wij voor tandbehandelingen en orthodontie. Vergoedde uw vorige zorgverzekeraar een vergelijkbaar bedrag of hoger? Dan zien wij dat als dezelfde soort verzekering.
Goed om te weten: Alle vergoedingen vanaf 2000 euro zien wij als een gelijke vergoeding. Had u bijvoorbeeld een vergoeding van 2000 euro in uw oude pakket? En stapt u over naar een vergoeding van 2500 euro of hoger? Dan heeft u bij ons geen wachttijd!
Geldt er in je huidige verzekering een wachttijd voor een vergoeding? Dan geldt die wachttijd niet opnieuw voor het budget dat je al hebt in je huidige verzekering. De wachttijd geldt alleen voor het extra budget van je nieuwe verzekering.
Geldt er geen wachttijd in je huidige pakket? Als je jouw verzekering wijzigt naar een pakket waar wel wachttijd geldt, dan kun je geen gebruik maken van de regeling.
Voorbeeld: Je hebt een Tand Beter verzekering. Hierin vergoeden we eenmalig € 1.500 voor orthodontie bij kinderen tot 18 jaar. Je wilt overstappen naar Tand Best. Hierin vergoeden we nog eens € 1.000 voor de beugel van jouw kind. De wachttijd bij orthodontie geldt dan alleen voor die extra € 1.000. En heb je afgelopen jaar nog maar € 750 van de vergoeding voor een beugel gebruikt? Dan mag je de andere € 750 tijdens de wachttijd bij Tand Best in het nieuwe jaar gewoon gebruiken.
Let op: Deze regeling geldt als je minstens 12 maanden bij ons verzekerd bent. Ben je korter dan 12 maanden bij ons verzekerd? Geen probleem. De maanden die je al verzekerd bent, neem je mee naar je nieuwe pakket. Zodra de wachttijd is voltooid, kun je alsnog gebruik maken van je oude budget.
Wilt u iemand toevoegen aan uw polis op een pakket waarvoor wachttijd geldt? Dan geldt er een wachttijd voor de persoon die u bijschrijft. Ook als dit bijvoorbeeld uw kind is en u zelf geen wachttijd (meer) heeft.
Wilt u iemand toevoegen en had deze persoon een zelfde soort verzekering bij de vorige zorgverzekeraar? Dan geldt mogelijk de Gelijk oversteken regeling en is er geen of minder wachttijd.
Alle zorg uit uw aanvullende (tandarts)verzekering die niet onder wachttijd valt krijgt u vergoed zoals u gewend bent.