Vragen over de zorgkostenfactuur

Een zorgkostenfactuur ontvangt u als u een bedrag aan ons moet betalen nadat u zorg gebruikt heeft. Op deze pagina vindt u antwoorden op vragen over de zorgkostenfactuur.
Veelgestelde vragen
  • Het klopt dat niet alle informatie op de zorgkostenfactuur staat. Vanwege privacy mogen wij helaas niet alles tonen. De specificatie van de zorgnota kunt u bekijken in de IZA app en in Mijn IZA onder ‘Mijn declaratieoverzicht'.

     

  • Wat vervelend dat uw declaratie is afgewezen. Dit kan meerdere redenen hebben. Dit zijn de redenen die het vaakst voorkomen:  

    • Uw verzekeringspakket heeft geen vergoeding voor de zorgkosten.
    • U heeft nog een openstaand eigen risico.
    • U betaalt voor deze zorg een eigen bijdrage.
    • U heeft nog geen toestemming (machtiging) voor vergoeding van deze zorg.
    • De zorgverlener die u heeft behandeld heeft geen contract bij IZA.
  • Het kan zijn dat we uw declaratie onterecht hebben afgewezen. Is dit het geval? Bel ons, zodat wij een correctieverzoek voor u kunnen aanmaken. We beoordelen de declaratie dan opnieuw.

    Wijzen we de declaratie weer af? Dan krijgt u binnen 10 werkdagen van ons een telefoontje of we sturen een brief. Als wij de declaratie toch vergoeden, staat het bedrag binnen 10 werkdagen op uw rekening.

  • Veel zorgverleners wachten wat langer met het versturen van de rekening. Zo kunnen ze de rekening voor alle behandelingen in 1 keer naar ons opsturen. Een ziekenhuis maakt bijvoorbeeld na maximaal 120 dagen de rekening op en stuurt deze naar ons. Wij verwerken de rekening en bekijken of u nog een bedrag hiervoor moet betalen. Als dat zo is, sturen we u een factuur.
  • We versturen zorgkostenfacturen op vaste momenten. Als er binnen die periode meerdere zorgnota's worden gedeclareerd kan het voorkomen dat er nota's van meerdere zorgverleners op staan.
  • Ontvangt u onze post digitaal? Dan kunt u de kopie van de zorgkostenfactuur zelf opzoeken in de IZA app of Mijn IZA.  

    Wilt u de kopie toch per post ontvangen? Bel ons dan om een kopie op te vragen. Binnen 5 tot 7 dagen hebt u de kopie van de zorgkostenfactuur in huis.

Meer uitleg over de zorgkostenfactuur
Herken je de zorgkosten niet? Of wil je weten waarom je kosten hebt gemaakt?