Veelgestelde vragen over machtigingen

Heeft u een vraag over machtigingen? Wij hebben de veelgestelde vragen voor u verzameld. Staat uw vraag hier niet tussen? Bekijk dan onze contactpagina.
  • Met een machtiging beoordelen we of u de goede zorg krijgt. Dat vinden we belangrijk. Hiervoor kijken we naar uw zorgvraag, zorgverlener én behandeling. Voldoet uw aanvraag aan de kwaliteitseisen die wij per zorgsoort stellen? Dan krijgt u een machtiging van ons. En laten we u weten wat je vergoed krijgt. 
  • U kunt het beste vooraf een machtiging aanvragen. Dan weet u nog vóórdat u kosten maakt of u deze kosten vergoed krijgt.
  • Vanaf 2023 heeft u geen machtiging meer van ons nodig voor deze behandelingen. Zo kunt u gelijk beginnen met uw behandeling. 
  • Dan kunt u altijd een verzoek om een heroverweging aanvragen. Hier voegt u dan  extra informatie aan toe. Met deze informatie laat u zien waarom u wél een machtiging, en dus vergoeding, zou moeten krijgen. Voegt u deze informatie niet toe? Dan is uw aanvraag hetzelfde als uw 1e aanvraag. En zullen we deze waarschijnlijk weer afkeuren. 
  • Dan weet u nu precies wat u vergoed krijgt. En kunt u een afspraak gaan inplannen bij uw zorgverlener. Heeft u een machtiging aangevraagd voor geneesmiddelen of hulpmiddelen? Dan kunt u met de machtiging naar de apotheek of naar de leverancier.