Wilt u een polis of gegevens wijzigen omdat er een naaste is overleden? Bijvoorbeeld uw vader of uw partner. We wensen u veel sterkte toe. Op deze pagina leest u hoe wij u helpen bij deze wijziging.
Als iemand is overleden, stuurt de gemeente ons binnen 10 werkdagen een bericht. Wij beëindigen dan de zorgverzekering.
Een belangrijke vraag is ook: Was de overledene een hoofdverzekerde of een medeverzekerde?
Bent u hoofdverzekerde op uw polis? En is er een medeverzekerde op uw polis overleden?
Dan ontvangt u vanzelf een nieuwe polis. De overleden medeverzekerde staat niet meer op de polis.
Is er niemand meeverzekerd op de polis? Dan beëindigen we de polis. Wij sturen de beëindigingsbrief naar het adres van de overleden verzekerde.
Bent u medeverzekerde op de polis? Dan ontvangt u een nieuwe polis. En u bent dan de nieuwe hoofdverzekerde.
Lees hieronder meer.
Bent u de nieuwe hoofdverzekerde? Dan krijgt u een nieuwe polis.
Om dit in orde te maken hebben wij van u enkele gegevens nodig. Dit zijn:
Bent u de nieuwe hoofdverzekerde op de polis? U houdt dan hetzelfde pakket als toen U medeverzekerde was.
Welk pakket dit is, ziet u op uw nieuwe polis.
Was u medeverzekerde op de polis van de overledene? En had de overledene een zorgverzekering via een werkgever?
Tip: informatie of de overledene verzekerd was via een werkgever vindt u terug op de polis van de overledene.
Uw nieuwe zorgpolis valt dan ook onder de collectiviteit van die werkgever. Wilt u weten of u via deze collectiviteit verzekerd kunt blijven? Vraag dit na bij de werkgever. Vraag daarom aan de werkgever van de overledene of u deze zorgverzekering kunt houden.
Geen probleem. U kunt dan zelf uw zorgverzekering wijzigen in de IZA app of in Mijn IZA.
Wilt u een andere collectiviteit kiezen? Zoek dan eerst een passende collectiviteit.
Uw nieuwe polis krijgt u per post in uw brievenbus. Dit is altijd zo, ook als u de oude polis per e-mail hebt ontvangen.
Let op: voor post via uw brievenbus betaalt u € 1,25 per maand. U kunt ook kiezen om uw post per e-mail te ontvangen. Dat is gratis.
U kunt uw postvoorkeur zelf makkelijk aanpassen.
Als nieuwe hoofdverzekerde ontvangt u van ons betaalverzoeken, over uw premie en zorgkosten.
Automatisch betalen is makkelijker. U hebt er dan geen omkijken meer naar.
Lees meer over betalen van uw premies en zorgkosten.
Was u medeverzekerde op de polis en bent u nu hoofdverzekerde? En werd uw eigen risico in termijnen betaald? Dan blijft dat zo: u betaalt uw eigen risico nog steeds in termijnen, ook nu u de nieuwe hoofdverzekerde bent.
Is er voor de overledene nog premie betaald na het overlijden? Die premie krijgt u natuurlijk terug. Dat gaat zo:
Was uw naaste een medeverzekerde op uw polis? Dan verrekenen we het teveel betaalde bedrag met de volgende betaling van uw premie. U betaalt dan voor die maand minder premie.
Was uw naaste de hoofdverzekerde op de polis? Dan betalen we de totale premie na overlijden binnen een maand terug. Wij maken het bedrag over naar de rekening waarvan de premie is betaald.
Het kan zijn dat u nog een rekening krijgt voor uw overleden naaste. Betaal deze zelf aan de zorgverlener en declareer de rekening daarna bij ons. U kunt nog tot 3 jaar na het overlijden nota’s declareren.
Soms dienen zorgverleners ook rechtstreeks een rekening bij ons in. Het duurt soms wel 2 jaar voordat wij alle rekeningen ontvangen hebben.
De declaraties betalen wij uit op het rekeningnummer dat bij ons bekend is. Wilt u liever dat wij op een ander rekeningnummer uitbetalen? Stuur ons dan een e-mail via nabestaanden@iza.nl, met de volgende informatie:
Deze informatie is nodig om het rekeningnummer te kunnen wijzigen.
Declaraties of een wijziging van uw rekeningnummer kunt u ook met de post naar ons sturen:
IZA Zorgverzekeraar Postbus 25210 5600 RS Eindhoven